Glyconutrients de essentiële suikers

glyconutrients - de 8 essentiele-suikers

glyconutrients – de 8 essentiële suikers

Glyconutrients zijn suikers die we nodig hebben voor onze cellen. Voor optimale gezondheid is het nodig alle glyconutrients (ook essentiële suikers genoemd) voldoende binnen te krijgen.

Glyconutrients kunnen door het lichaam gemaakt worden. Het zijn ‘essentiële suikers’ voor het lichaam, maar glyconutrients zijn niet te verwarren met de essentiële aminozuren. Essentiële aminozuren kunnen we niet zelf maken. Essentiële aminozuren moeten uit de voeding komen, anders worden we ziek. Glyconutrients zijn in die zin niet ‘essentieel’ voor het lichaam. Toch kan het veel voordelen bieden om te zorgen dat er genoeg glyconutrients gegeten worden. Indien er geen glyconutrients in de voeding zitten, en het lichaam alles zelf moet aanmaken, is dat belastend voor het lichaam. Bovendien kan het lichaam niet altijd in zijn eentje genoeg glyconutrients aanmaken. Vooral bij chronische darmklachten en andere problemen met de gezondheid is van groot belang het lichaam te ondersteunen met voeding. Door gezonde voeding te eten waar van nature veel glyconutrients in zitten heeft het lichaam makkelijk toegang tot wat het nodig heeft.

Glyconutrients en de slijmvliezen

Met name de slijmvliezen in de darmen hebben essentiële suikers nodig voor slijm productie. Terwijl slijm misschien onaangenaam klinkt, is het nodig voor afweer tegen schadelijke bacterien en parasieten die zich aan de slijmvlies kunnen hechten, waar ze schade aanrichten. Om deze reden is slijm bij ontlasting volkomen normaal. Als er gezonde slijm productie is, kunnen schadelijke organismes de slijmlaag niet doordringen. Glyconutrients zijn ook essentieel voor celcommunicatie.

Darmklachten

Veel mensen in Nederland hebben last van darmklachten. Omdat met name de darmen zo veel essentiële suikers nodig hebben, bieden glyconutrients een oplossing voor veel mensen met darmklachten.

Bronnen van Glyconutrients

Glyconutrienten kunnen ingenomen worden als supplement, maar een dieet rijk aan onbewerkte voedsel met veel biologische groente en fruit levert je lichaam al vele essentiële suikers. Bijvoorbeeld: paddestoelen en bepaalde zaden bevatten fucose, rogge, gerst en gist bevatten xylose en broccoli, kool en zaden bevatten mannose.

Wanneer voedingsmiddelen worden verwerkt kunnen de essentiële suikers verloren gaan. Wanneer voeding verwerkt wordt tot er alleen maar gewone zetmeel en suiker overblijft, gaan voedingsstoffen en vezels verloren, waardoor gezonde voeding omgezet wordt in iets dat de juist gezondheid beschadigd. Het gebrek aan onbewerkte glyconutrienten in het dieet is een echte probleem voor steeds meer mensen.

In de toekomst zullen wij recepten delen over hoe glyconutrients uit voeding gewonnen kunnen worden met lekkere gerechten. Er staan alvast voorbeelden van natuurlijke bronnen voor de 8 meest bekende glyconutrients. Dus begin alvast natuurlijke glyconutrients in huis te halen, en alle cellen in je lichaam zullen je bedanken!